Apa itu cinta?

73

Januari 26, 2007 oleh aliman


Cinta cuba ditafsir dan diberikan definisi sejak dari dahulu lagi. Tamadun Sumeria dan Babylon menulis epik cinta Gilgamesh sekitar 2000 sebelum Masihi. Tamadun Mesir dengan syair-syair cinta di atas lembaran papyrus dan pasu-pasu tanah liat sekitar 1300 dan 1000 sebelum Masihi, tamadun di Cina mencipta lagu-lagu cinta dan pertama kali didokumentasikan antara 1000 dan 700 sebelum Masihi. Ahli-ahli falsafah dan pemikir dari Plato ke Martin Luther, dari Kierkegard dan Nietzsche hinggalah Santayana dan Santre, masing-masing membawa interpretasi sendiri tentang apa itu cinta. 

Sehingga kini ia masih bersifat misteri dan kemampuan kita untuk mengetahui apa itu cinta tidak sepenuhnya. 

Tetapi dengan merasai kehadiran cinta, perkara itu tetap berlaku apabila timbul pada saat dan ketikanya. Lebih menakjubkan lagi, fanomena cinta kini dapat dilihat dengan pendekatan sains apabila para saintis mendapati cinta amat mempengaruhi biologi manusia,lebih-lebih lagi aktiviti otak. Bagi saya, cinta itu adalah tarikan emosi yang percaya kepada nilai-nilai terbaik dalam hidup yang dikongsi bersama pasangan berteraskan kepercayaan dalam memenuhi matlamat hidup bersama.

Bagi mengetahui apakah nilai-nilai yang dipegang oleh seseorang dalam memahami erti cinta, kenalpasti apakah perkara-perkara penting yang dipercayai pasangan sebagai unsur-unsur dalam percintaan.

Setiap dari kita menginterpretasikan cinta dengan maksud pelbagai. Kita mewakilkan perkataan cinta dengan perkataan-perkataan lain seperti amanah, percaya satu sama lain, sedia berkorban, ikatan sepanjang hayat dan seumpamanya. Ambil kira perkataan-perkataan yang digunakan pasangan untuk menjelaskan maksud cinta dari kefahamanya. Perkataan-perkataan tersebut memberi gambaran awal jangkaan dirinya terhadap kita apabila sedang menjalinkan hubungan.

About these ads
«

73 thoughts on “Apa itu cinta?

  1. d'Akatsuki berkata:

    hahahahaha adakah maksud cinta sejati sebegini mudah ……… tiada ungkapan dapat membawa definisi sebenarnya.

  2. aliman berkata:

    Ia mudah sehinggalah kita mencipta kekeliruan

  3. SURIA HKK berkata:

    CINTA ADALAH SUCI ANUGERAH DARI ALLAH UNTUK SELURUH MAKHLUKNYA SUPAYA KITA MENIKMATINYA DAN KEMBALI MENCINTAINYA…

  4. Mastyiah @ Ani berkata:

    Cinta……hadir dalam kehidupan setiap manusia yang menikmati cinta tulus, ikhlas dan suci….

  5. aliman berkata:

    Saudari Suria dan Ani mempunyai definisi cinta yang bagus :D

  6. Liya berkata:

    cinta adalah sesuatu yg sukar utk d.mengerti..cinta yg tulus lahir dari hati dan kita akan sentiasa mencuba utk melindungi,menyayangi,menghormati,dan sntiasa ingin mnjga hatinya..ttpi apa bila cinta d.khianati itu adalah pengalaman pling mnyakitkn hingga ia boleh merubah presepsi seseorg tntang kehidupan

  7. broken heart berkata:

    terlalu byk definisi cinta…
    bahkan budak skolah rendah pn boleh mentakrifkannya….
    cinta itu suci bila ia lahir dari hati yg ikhlas…..
    biarlah hati shja yg menilai betapa agungnya cinta…….

  8. Zamri Mohamad berkata:

    Definisi yang saya paling suka tentang cinta:

    Cinta ialah hubungan hati untuk mendapat redha Allah :D

    Cintaku dan cintamu untuk Cinta yang SATU :)

  9. zara isz berkata:

    love is like an art..
    we have to be creative to create it…

  10. zara isz berkata:

    cinta juga memerlukan sixth sense n keyakinan terhadapnya…
    kalo Tuhan memang dah tunjuk jalannya..redha..yang penting jangan tipu diri sendiri….

  11. sha berkata:

    cinta tu lahir dari dalaman kita sendiri. yang paling utama cinta kpd tuhan. coz kita akan rasa tenang n tak mcm kita cinta kpd kekasih kita. cinta kt manusia ni susah sikit sebab perlukan kesetiaan, kejujuran dlm perhububgan. bila2 masa je kita boleh berubah kalau cinta kpd manusia.

  12. SU berkata:

    bagi pendapat saya cinta sejati yang sebenarnya adalah cinta yang berkekalan hingga ke akhir hayat.. bukan mudah untuk mempertahankan cinta yang terbina sejak azali lagi… tiada kekal, tiadala cinta sejati…

  13. SU berkata:

    bagi pendapat saya cinta sejati yang sebenarnya adalah cinta yang berkekalan hingga ke akhir hayat.. bukan mudah untuk mempertahankan cinta yang terbina sejak azali lagi… tiada kekal, tiadala cinta sejati… tiada cinta sejati, tiadala kekal…

  14. al_ghazali berkata:

    Cinta itu fitrah penuh dengan kesucian dan keindahan…jangan pula dicemari dan dinodai kesucian dengan fitnah dan noda-noda hitam.

  15. zamrimohamad berkata:

    Apa bahan bacaan yang saudara selalu baca atau gemar baca. Mungkin ada tajuk-tajuk buku bahasa Melayu, Arab atau Inggeris yang menjadi kegemaran?

  16. Awan Badai berkata:

    Cinta itu cahaya sanubari
    Kurniaan TUHAN fitrah insani,
    Dan di mana terciptanya cinta,
    Di situ rindu bermula…

    (Kerana Cinta – MESTICA)

  17. al_ghazali berkata:

    Tuhan memberikan kita
    dua mata untuk melihat,
    dua telinga untuk mendengar,
    dua tangan untuk bekerja,
    dua kaki untuk berjalan,
    tetapi kenapa hati kita cuma satu sahaja???

  18. THE L berkata:

    Cinta adalah sesuatu yang amat istimewa.. ianya lahir dari hati tanpa dipinta.. dan ianya juga boleh tercipta dari persahabatan yang terlalu indah.. dan yang nyata adalah cinta terhadapNya..

    Cinta mampu menguasai segalanya..
    pandangan manusia mampu diubahnya..
    hala tuju hidup boleh berubah kerananya..
    kita boleh jadi BUTA kerananya..

    ramai kata cinta itu buta.. sehingga lupa siapa yang bercinta dan kenapa kita bercinta..

    ramai org kata cinta itu gila..
    sehingga lupa apa itu cinta sebenar dan mengapa kita dikurniakan cinta..

    apa pun sebabnya, cinta adalah naluri, tak kira lelaki, wanita, mahupun maknyah…

    dan apa pun alasannya, setiap insan berhak memilikinya, kerana manusia dilahrikan atas dasar cinta.. dan cinta itu adalah sesuatu yang sepatutnya..

    melalui cinta, kita boleh kenal segalanya,
    melalui cinta, kita tahu hidup itu indah..
    dan melalui cinta, kita sedar betapa besarnya erti sebuah pengorbanan…

  19. ameliyana berkata:

    CINTA…

    Keagungan cinta terletak pada keindahan persahabatan yang terjalin antara dua teman yang saling menyayangi antara satu sama lain.

    Cinta yang disulami keikhlasan, kejujuran, kesetiaan, kasih sayang, & pengorbanan yang sangat dahsyat terlalu sukar untuk ditemui. Satu dalam sejuta…

    Aku & pasanganKu telah lama menjalin cinta, cukup lama…
    Sehinggakan kami akan BERSATU tidak lama lagi.

    Keindahan cinta kami bermula dengan kenangan kami berdua di ADABI CONSUMER IND. SDN. BHD.
    Kami sangat bersyukur kepada TUHAN YANG MAHA ESA, kerana menemukan kami berdua.

    Bermula dengan hanya berpandangan, kerana lidah kami kelu membisu… setiap kali kami berselisih dengan senyuman, debaran di dadaku semakin kuat bergetar. Membuatkan hati yang pernah terluka menghidup kan kenangan baru, sekarang aku berasa sangat gembira bersama nya… Dia telah memberi semangat baru & kehidupan baru kepadaku, lihatlah kepada kawan-kawan yang tengah bercinta jangan lah mensia-siakan orang yang sangat menyayangi kita setia lah kepadanya…….. TAKE CARE!!
    KAMI SAMBUNG LAGI KEMUDIAN HARI..

    Sebuah bingkisan cinta,
    SAYANG & MANJE

  20. sanida_abadi berkata:

    sokong THE L. mmuahhhh

  21. Has berkata:

    PUJIAN UNTUK AMELIYANA:

    Syabas kepada kamu berdua…
    Saya kagum dengan kesungguhan kamu.

    Teruskan cinta sejati kamu. Saya yakin kamu berdua akan hidup kekal & bahagia buat selamanya sehingga ke akhir hayat kamu.

  22. intan berkata:

    CINTA itu apabila kita memberi dengan hati yang ikhlas. Tidak bertambah dengan kebaikannya, tdk berkurang dengan kelemahannya. Kita meminta CINTA pada PENCIPTA CINTA.

  23. L|ttLe_f|shEs berkata:

    cinta itu hadir tanpa disedari
    pergi tanpa permisi…

  24. adlin berkata:

    cinta?
    kena bercinta dengan bermaruah dulu baru hayati setiap maknanya.

  25. sagit berkata:

    cinta hanya khayalan, tiada yang benarrrrr…

  26. ila berkata:

    Jgn mudah melafaz Cinta…
    Cinta itu pada siapa..
    Jgn mudah melafaz kasih..
    Kasih itu untuk siapa..
    Cinta pada bunga,,ia kan layu.
    Cinta pada manusia,ia kan pergi,
    Cinta kan Allah kekal buat selamanya.
    Kerana itulah Cinta yg HAKIKI.

  27. ~sweetie~ berkata:

    cinta tu….
    satu persoalan yg selalu hadir dalam diri ini…..
    kenapa..
    mengapa….
    kita perlu bercinta????
    mati kah kite tanpe cinta???
    kenapa cinta tu perlu hadir dalam diri kite???
    ape mksud cinta sebenar???ape i2 cinta???
    apakh ianya satu perasaan yg wat kite sengsara..taw pown bahagia???ape???
    cinta??
    kehidupan???

  28. ila berkata:

    Destinasi cinta yg kucari,
    sebenarnya terlalu hampir,
    hanya kabur kerana dosa d dalam hati…
    Telah ku redah daerah cinta,
    Yang lahir dari wadah yg alpa,
    Tiada ketenangan yg ku temui
    Hanya kecewa yg menyelubungi…
    kugelintar segenap maya
    dambakan sebutir hakikat
    untuk ku semai menjadi sepohon makrifat
    moga dapatku berteduh di rendang Kasih-MU.
    Lillahirobbi..

  29. Wan berkata:

    Cinta? Semua orang perlukan cinta dan semua orang mempunyai cinta untuk diberikan. Namun ada ketika, tanpa kita sedari, pengalaman lalu menghalang kita dari menyintai dan dicintai.

    Cinta sejati hanya wujud apabila kita menerima pasangan kita seadanya. Kita tidak menuntut pasangan kita berubah mengikut acuan kita. Kita memberi ruang kepada pasangan untuk menjadi dirinya yang sebenar. Kalau kita memaksa pasangan berubah, kita sebenarnya mementingkan diri sendiri.

  30. mior berkata:

    cinta?? mmg susah untuk diungkapkn. ia tidak disangkal dengan pemikiran yang sempit.. kebanyakan orang mendapati cinta itu hadir dalam sesuatu hubungan yang berteraskan kepercayaan,kasih sayang,kerinduan dan kemesraan pasangan..

    oleh yang demikian, memang benar jika mencintai seseorang itu,kita amat la menyayangi si dia tapi apabila dikhianati cinta itu, persepsi si pencinta itu akan berubah dengan drastik kerana terlalu sedih.

  31. effy berkata:

    cinta????//
    sesuatu yg sukar ditafsir. ia hdir dr hati yg suci, jujur, ikhlas dan penuh dgn kasih syg. ia begitu subjektif utk diungkapkan… hanya merekA yg merasainya, yg tahu betapa nikmat dan seksa bercinta. namun cinta pada yg Esa tetap kukuh dalam jiwa dan kekal selamanya.

  32. anna berkata:

    adakah kita akanmengalami perasaan itu bila kita dah berjumpa dgn sesorg yg kita pilih dan pandang buat pertama kalinya ka?

  33. eera_nizar berkata:

    mengapa cnte memerlukn pegorbann yg byk????????

  34. debby berkata:

    cnta itu hnya brsumber dr hati bkn dr nafsu yg membara,yg aq tau skg banyak orang yg hnya cnta nfsu krna knyataan dskitarq..mgkn krna aq msh brumur 17 thn dan teman2q tdk ada yg bs mncntai dgn ikhlas.pdhl smua orng pzt mendambakan cnta yg tulus suci n hnya dprsembahkn utk qta…tp hnyalah sang pnguasa alam yg dpt mncntai qta dgn smpurna,krna DIALAH sang maha smpurna,qta hny dpt meminta cnta padanya

  35. Nabila berkata:

    Im totaly blank when my ex-boyfriend says those three words that lover do. Even im still loving him. But deep in my heart, theres someone that I love also. Im confused. :’( how can I solve my problem? I love both of them.

  36. alsya w berkata:

    cinta bukan untuk disesali”no regret live…”

  37. sd vf berkata:

    cinta

  38. gadis_sepi berkata:

    mengapa aku tidak lagi temui cinta sejati????????

  39. misz syue berkata:

    cinta pada bunga,bunga kan layu…
    cinta pada manusia,manusia kan mati…
    cinta pada-NYA adalah cinta yang hakiki..
    cinta sebenarnya salah satu dugaan…so harungi lah ia dengan penuh kesyukuran..jangan hanya taw bercinta tanpa mengerti apa2..

  40. hani berkata:

    cinta itu indah
    bila dua hati berpaut
    namun cinta itu buta
    bila nafsu menyelubungi hidup..
    betapa perit bila dilukai
    betapa seksa bila disakiti
    hanya pada allah saja tempat meluah segalanya
    moga cinta hak milik kita semula

  41. Bagas berkata:

    Kalo menurut gw cinta itu rasa saling memiliki n menyayangi saling menerima kekurangan satu sama lain saling mengalah dan bisa berkorban

  42. eina lyeina berkata:

    cinta adalah satu yg sukar dimengertikan..
    hadirnya kemanisan dan kepahitan di dalamnya.. hadapinya manis, untuk kekalkannya amat pahit kerana berliku-liku dugaan menanti.. ape yg penting dlm cinta perlu ada sifat faham-memahami, syg-menyayangi, caya-mempercayai, kejujuran, kecekalan, ketabahan..

  43. ZUMA berkata:

    cinta sesuatu yg sukar nk di baca..tp org yg mengalami perasaan cinta akn tahu rasa yg di rasainya…jangan terlalu melayan emosi kerana cinta..semuanya terletak pada diri kita sendiri..cara mana kita melayan perasaan itu..kerana banyak pekara lain yang perlu kita perlu lakukan selain melayan perasaan cinta..betul lah..ape yg penting dlm cinta perlu ada sifat faham-memahami, syg-menyayangi, caya-mempercayai, kejujuran, kecekalan, ketabahan..

  44. Nurul Ain berkata:

    Jika kamu mencintai seseorang, bebaskanlah dia. Jika dia kembali kepadamu,maka dia adalah milikmu. Jika tidak, maka dia tidak akan pernah jadi milikmu”. Bahkan dalam hubungan percintaan, seseorang perlukan ruang untuk dirinya sendiri. Jika kita mahu belajar untuk mencintai, pertama kita harus belajar untuk memaafkan dan melupakan masa lalu yang buruk serta kedukaan hati kita. Mencintai bererti melepaskan rasa takut, curiga, dan ego.
    “Hari ini aku melepaskan semua rasa takutku, masa lalu tidak akan
    dapat mempengaruhiku- hari ini adalah lembaran baru bagi hidupku

  45. aliman berkata:

    Terima kasih Nurul Ain,

    Ini mungkin remedi yang saya perlukan buat ketika ini.
    :)

    ZAMRI MOHAMAD

  46. hafis berkata:

    Jika kamu mencintai seseorang, bebaskanlah dia. Jika dia kembali kepadamu,maka dia adalah milikmu. Jika tidak, maka dia tidak akan pernah jadi milikmu”. Bahkan dalam hubungan percintaan, seseorang perlukan ruang untuk dirinya sendiri. Jika kita mahu belajar untuk mencintai, pertama kita harus belajar untuk memaafkan dan melupakan masa lalu yang buruk serta kedukaan hati kita. Mencintai bererti melepaskan rasa takut, curiga, dan ego.
    “Hari ini aku melepaskan semua rasa takutku, masa lalu tidak akan
    dapat mempengaruhiku- hari ini adalah lembaran baru bagi hidupku

  47. hafis berkata:

    “”cinta adalah keikhlasan cinta adalah kasih sayang cinta adalah kejujuran cinta adalah suka cinta adalah cinta””

  48. hakeemi berkata:

    Dulu aku pernah bercouple ngn perempuan ni sebab aku bersendirian. Pada suatu hari hubungan kami telah di ketahui oleh rakan2 aku. Makwe aku mintak putus sebab dah ramai orang tahu tentang hubungan kami. Dan dia beritahu aku yang dia mintak couple cume nak tahu aku lelaki jenis macam mane. Selepas itu, aku tension, suka cari gaduh.

    TOLONG BERI NASIHAT DEKAT AKU
    E-mel: hakeemifitri@yahoo.com.my
    Tel : 0174452481

  49. hakeemi berkata:

    Dulu aku pernah bercouple ngan perempuan ni sebab aku bersendirian. Pada suatu hari hubungan kami telah di ketahui oleh rakan2 aku. Makwe aku mintak putus sebab dah ramai orang tahu tentang hubungan kami. Dan dia beritahu aku yang dia mintak couple cume nak tahu aku lelaki jenis macam mane. Selepas itu, aku tension, suka cari gaduh.

    TOLONG BERI NASIHAT DEKAT AKU
    E-mel: hakeemifitri@yahoo.com.my
    Tel : 0174452481

    • hani berkata:

      jangan terlalu cepat percayekan kate2 perempuan,,janganla ashik nak tension2 je,,tak yah nak cari2 gaduh ny,,buang mase je sume tu,,buat penat badan je,,ape2 pun,,sentiaselah tersenyum walau seberat mane masalah yg kite hadapi,,kerane dengan senyuman itu kite dpt membahagiekan hati kite sendiri,,happy2 selalu,,,,

  50. princess ariecty berkata:

    cinta…
    sukar ditafsirkan..
    cinta satu pengorbanan..cinta satu keindahan..
    cinta juga airmata dan kekeliruan..
    tetapi hati2 dengan cinta, takut nanti hanyut dibuai keasyikannya.

  51. mashi_pari berkata:

    cinta…
    cinta itu sejati jika
    utk mencari n bersama dgn keredhaanNya…
    cinta ialah menginginkan org yg kita syg bahagia,gembira dlm hidupnya
    walaupun bkn dgn diri kita sendiri…
    cinta bkn utk dimiliki
    tp cinta utk dirasai…

  52. arhly berkata:

    Benar kah ada cwe setia? q tk prcya it krna ap slama ini q blum prnah tmukan cwe setia smoga q cpt mndapat kan cwe it……..

    Dan q hrap smw mkhluk hidup prcyalah akn adx cnta sjati krna cnta sjati it mmang ad!!!!!!!!

    Tp q tk tw dg yg namax cwe setia….it ad ap g’???????Tp tnang kloe cwe sejti g’ ad kan ad cwo setia cntohx q ne da gnteng,ok!cool,setia lg krang ap ya…..q ne d mata cwe???????

    He……..cwe mulut mu jok bulsyit2,ngomg ap adx aj g’ush pkek bo’onk,ok!!!!!!!

  53. miErah @ madrie berkata:

    cinta itu indah…….namun kadang2 menyakitkan…….madrie…kau tlah mnyakitkan hati ku…aq setia pada mu.namun.,kau x pernah mghargai ku……

  54. miErah @ madrie berkata:

    ahakz…..x bha,…..erm,kalo kamu maw taw…cinta itu indah know……..coz.bley mghilangkn rsa bowinK….n sangat indah ketika bersamaNya….nasihat ku.jgan lah saling sakitkan hati memasing….kerna ia sangat pedih menghadapinya…..cintailah pasangan anda dengan hati yang ikhlas,jujur…jangan selalu membohongi pasangan anda…kerna,suatu hari nanti anda akan sedar.bahawa dia lah yang terbaik……………..

  55. nazreen berkata:

    cinta…cinta…cinta….?? apa iotu cinta…..

  56. arsyad berkata:

    p-enting sngat ke cinta. Jika tiada cinta adakah kita akan mati?

  57. assalammualaikum…

    bagi saya cinta antara pasangan amat menyakitkan… tapi kalau antara cinta antara keluarga lebih bahagia… kalau cinta terhadap allah lebih daripada bahagia…..

    salam….

  58. hani berkata:

    assalamualaikum,,,
    cinta??bagi sy cinta tu,sungguh menyakitkan dan mengecewakan,,,

  59. nasr berkata:

    cinta e2 adalah anugerah terindah dri Ilahi..celiklah ketika bercinta..jgn jdi buta hanya kerna CINTA.

  60. nur berkata:

    cinta??sakit ati,kcewa,bhgia,sdih,tertawa,bersemangat…tu lah cinta bleh wt..wlaupown aku x de byk sgt pengalaman cinta,tpi aku dpt rasa kn…sgguh sakit..lgi sakit kalo kita mencintai kt owg yg x penah tahu kite ske kt die..sakit sgt..aku cbe untok jauh kn diri dri cinta..tpi..x bleh..mmg x bleh..hnya TUHAN je yg tahu,betapa sakit nyer ati aku..ape2 pown aku hrp..owg yg aku ske,akn ske kt aku…..

  61. DiRikU berkata:

    Ramai org cuba mndefinisikn Cinta,
    Ramai org berkata pasal Cinta,
    tp btul ka itu yg dmaksudkn CInta…

    Org yg kecewa berkata-kata ttg Cinta shingga Cinta itu seolah2x ssuatu yg teruk…
    Org bahagia pula bckp ttg Cinta dgn kata2x yg baik2x saja…
    Cinta itu boleh saja kita definisikn dgn kata2x..
    tp bila kita sudah benar2x faham dan bleh hayati cinta, kasih dan sayang Nabi S.A.W kpd umatnya(kita), barulah kita tau apa sbenarnya Cinta…

    Bgitu juga dgn kasihsayang Allah S.W.T kpd umatNYA.
    Tdk kira berapa byk dosa dn kesalahan hambaNYa, namun Dia tetap mberi peluang dn mengampunkn InsyaAllah…
    itupn bila hambaNYA mahu memohon Ampun dariNYA dn tdk Ego dan sombong dgn Tuhan sendiri..

    jadi, bila org masih tdk mau memahami & mhayatinya..
    what can i say… tiada apa selain doa dn harapan..

    Diriku< sendiri mgharapkn Doa dari saudara sekalian agar diri ini juga mampu mghayati dan memahaminya…
    Cinta…
    <> Wassalam…

  62. balqis berkata:

    cinta itu datang dari hati yang terbuka dan datangnya dari mata……..

  63. izzah berkata:

    cinta kita bukan datang dari muka tapi datang dari hati yang terbuka dan suci bersih dan indah.

  64. Lara Kuskus berkata:

    maksud cinta ?
    cinta ga punya maksud. daa

  65. zuma deluxe berkata:

    At this time I am going away to do my breakfast,
    when having my breakfast coming yet again to read further news.

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Jumlah Pelawat

  • 322,486 pembaca

Klik Seminar Kami

Buku tulisan saya

Kategori

Koleksi Penulisan

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: