Apabila bertemu wakil Fleishman-Hillard

Tinggalkan komen

Mei 17, 2007 oleh zamrimohamad



Baru-baru ini saya bersama dua rakan lagi pergi menemui agensi perhubungan awam yang dilantik oleh BMW, Fleishman-Hillard Kuala Lumpur bagi perbincangan tayangan 10 filem pendek yang telah bertanding dalam BMW Shorties Competition. Idea ini timbul selepas kami menonton kesemua filem tersebut dan merasakan ia boleh dibawa ke tontonan umum. Percayalah, mesej yang diketengahkan memang benar-benar dekat masyarakat Malaysia.

Apa yang menarik dengan pertemuan bersama wakil Fleishman-Hillard Kuala Lumpur? Ada beberapa perkara yang menyeronokan bagi saya.

Budaya perbincangan yang terus kepada topik. Tidak ada banyak protokol mesyuarat. Kami datang disambut dengan mesra, bersalam erat dan duduk di bilik mensyuarat dan berbincang.

Cara mereka berinteraksi menunjukkan profesionalisme yang jelas. Ada satu rasa hormat yang kita rasai dari mereka.

Mereka berbincang dari satu isu ke satu isu. Melalui kertas kerja kami mereka menyentuh setiap cadangan bentuk program untuk malam tayangan tersebut.

Mereka memberi cadangan berdasarkan pengalaman menguruskan program-program dari jenis program, jemputan dan seumpamanya.

Meskipun ini merupakan program pelajar yang dinaungi universiti (melalui perbelanjaan dan tempat), Fleishman-Hillard Kuala Lumpur melihat ia satu program pelajar yang serius dan perlu dikendalikan dengan bersungguh-sungguh.

Satu perkara yang penting dalam pertemuan ini ialah berkenaan isu mencipta fokus. Apabila kami suarakan untuk membawa personaliti tv untuk menjadi moderator dalam usaha menarik hadirin, mereka bertanya, “Siapakah tumpuan saudara, personaliti itu atau pengarah bersama filem pendeknya?”

Jelasnya, meskipun berjaya menarik ramai pengunjung, ia tidak akan memenuhi objektif program iaitu memperkenal filem pendek dan pengarahnya sepanjang tayangan. Ramai tidak semestinya berjaya jika fokus dan objektifnya tersasar. Maklumat ini memberi impak kepada saya untuk sentiasa melihat kedua-dua perkara ini setiap kali menganjurkan program atau apa sahaja.

Bagi menjaga standar klien iaitu BMW, setiap surat menyurat berkenaan jemputan, poster dan promosi harus melalui mereka agar ia memenuhi standard yang ditetapkan. Kami buat mereka saring.

Sekadar perkongsian maklumat berkenaan Fleishman-Hillard Kuala Lumpur.

2005 International Agency of the Year – The Holmes Report

An Omnicom company, Fleishman-Hillard is a leading global public relations consultancy operating 84 offices across 24 countries. In Asia Pacific, our network of 11 wholly-owned offices spans eight countries. Visit http://www.fleishman.com for more information and job opportunities.

Pertemuan seterusnya 1 Jun 2007

Tip penulis bebas: Fokus kepada subjek dalam penulisan sama seperti fokus yang diterangkan oleh wakil Fleishman-Hillard dalam cerita ini. Selepas mendapat semua idea, susun ikut aturan dalam artikel yang dihasilkan samalah seperti bergerak dari satu isi ke satu isi sebagaimana dibuat oleh wakil Fleishman-Hillard dalam pertemuan ini.

Berkongsilah pengalaman dan idea yang kita ada kepada orang baru (pembaca) agar mereka mendapat satu perspektif lain dalam mengembangkan kefahaman mereka.

Teliti dalam setiap kerja. Cuba double check atau semak dua kali setiap kerja yang dibuat.

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Jumlah Pelawat

  • 358,518 pembaca

Klik Seminar Kami

Buku tulisan saya

Kategori

Koleksi Penulisan

%d bloggers like this: