Pemasaran dan Memulakan Perniagaan. Cerita Asus di Taiwan

Tinggalkan komen

November 14, 2008 oleh zamrimohamad


Pengedaran komputer netbook seperti Asus Eee PC datang bersama-sama pembudayaan. Pengeluar netbook ini turut bekerjasama dengan menjalankan program celik netbook yang terbuka kepada para wanita khsusunya suri rumah.
Saya mengikuti laporan ini dalam rancangan Business Leaders, siaran BBC sebelum solat Jumaat sebentar tadi.

Saya percaya, pengajar bengkel yang memuatkan sejumlah 20 orang suri rumah ini adalah orang yang sangat penyabar orangnya. Para suri rumah diperkenalkan kepada perkara paling asas. Sehinggakan dalam satu sesi mereka diminta mengangkat ke atas tetikus atau mouse dengan tangan kanan mereka sambil berkata, “Ini adalah mouse.”

Setiap minggu mereka diajar satu persatu bagaimana menggunakan netbook Asus Eee PC dan bagaimana menggunakan internet seperti menghantar emel dan menggunakan carian Google.

Menurut salah seorang surirumah yang ditemubual wartawan BBC, “Pada awalnya suami kami tidak membenarkan kami mempelajarinya. Mereka bimbang jika kami mencari teman lelaki melalui internet. Tetapi mereka membenarkan kami belajar akhirnya selepas kami berjaya meyakinkan mereka,” katanya sambil ketawa.

Projek sekolah menggunakan netbook Asus Ess PC juga diimplimentasi oleh pengeluar. Para pelajar sekolah rendah menggunakan produk tersebut dalam sesi pembelajaran. Ini mengingatkan saya kepada perancangan kerajaan negeri Trengganu mahu mengimplimentasi metod yang sama di sana.

Pembudayaan komputer sebagai cara hidup melalui proses ini sedang mengambil tempat. Apakah bisnes tempatan juga menyedari hakikat dunia internet adalah dunia yang mesti dipelajari dan disertai untuk mereka survival dalam dunia bisnes menjelang kegawatan?

Apa akan terjadi tidak lama lagi?


Pada satu masa, kita akan melihat akan ada orang berdiri di tengah-tengah Chow Kit, Kuala Lumpur, mengeluarkan netbook mereka daripada beg galasnya, menghidupkan internet tanpa wayar, membuka internet, mencari kedai dan produk melalui carian Google. Mana-mana kedai yang mempunyai laman web dalam internet yang berada di Chow Kit adalah senarai kedai utama yang akan dikunjungi orang itu.

Malah, Ketika ini saya sedang mengemaskini laman blog saya di sebuah kafe buku selepas membeli external hardisk untuk komputer riba.

Sumber gambar Asus Eee PC : http://www.myce101.com/

Nota: Apakah persediaan bisnes kecil sebelum kegawatan 2009 berlaku. Pemasaran bisnes kecil melalui online adalah jawapannya? Sertai 800 usahawan bisnes kecil seluruh Malaysia yang ingin memperkenalkan bisnes mereka di luar ke dalam dunia internet secara cepat dan tepat!


Nota: Ingin menjadi penulis rencana majalah dan akhbar? Sertai kursus mingguan kendalian Zamri Mohamad hari ini. Beliau merupakan penulis sepenuh masa. Klik mana-mana pakej di sebelah kanan blog ini. Tempat terhad untuk 20 orang sahaja.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Jumlah Pelawat

  • 356,185 pembaca

Klik Seminar Kami

Buku tulisan saya

Kategori

Koleksi Penulisan

%d bloggers like this: