Pemasar Internet Wanita di Malaysia

Tinggalkan komen

Disember 10, 2008 oleh zamrimohamad


Majalah IM edisi Disember yang ditunggu-tunggu telah terbit. Inisiatif tim ini memperkenalkan majalah siber pertama memberi corak baru dalam dunia penerbitan tempatan. Memperkenalkan konsep majalah dan audio, majalah IM memudahkan para pelayar melungsuri laman sesawang mereka dengan paparan antara muka yang kemas. Majalah IM mempunyai 4000 orang ahli yang melanggan majalah ini, termasuklah saya.

Dalam edisi Disember 2008, isu yang diketengahkan tidak kurang menariknya. Ia mendedahkan kemunculan pemasar-pemasar internet di kalangan wanita tempatan. Fokus temubual pada bulan ini adalah Puan Ann yang mengendalikan laman web wanitamelayu.com.

Puan Ann layak bercerita mengenai pemasaran internet kerana laman forum beliau sahaja dikunjungi sekitar 3000 hingga 5000 pengunjung sehari. Latar belakang beliau yang tidak mendalam mengenai dunia internet pada peringkat awal tidak dijadikan alasan untuk tidak mencuba dan mempelajarinya.


Puan Ann menyentuh mengenai origanility atau keaslian sesuatu konsep dalam pemasaran internet. Keaslian konsep menjadikan pelanggan bertumpu kepada sesebuah laman web atau sebaliknya. Ini berdasarkan pemerhatian Puan Ann terhadap aktiviti-aktiviti peniaga yang cuba meniru konsep bisnes wanitamelayu.com.

Murai.com merupakan contoh laman web yang menggunakan kaedah pengulangan bagi menarik perhatian ramai. Menurut Puan Ann, jumlah statistik yang tinggi ke laman web ini sebenarnya sudah mencukupi bagi pengendali laman web Murai.com, tetapi dari satu sudut sasaran jumlah pengunjung yang bertambah yang ingin dicapai menjadikan usahakan pemasaran melalui pengulangan mesej Murai.com diteruskan di radio.


Saya mengharapkan lebih ramai pemasar internet di kalangan wanita tempatan melibatkan diri dengan perkembangan Majalah IM. Isu keluaran Disember ini sedikit sedikit lari daripada jangkaan saya. Mungkin dapat ditambah lagi dengan tip-tip pemasar internet yang sedikit berbeza dan disenaraikan pemasar internet wanita di Malaysia.

Tetapi inisiatif menyentuh isu ini dalam keluaran hujung tahun ini mesti diberi pujian. Ini adalah permulaan kepada lebih banyak pendedahan pemasar internet wanita di Malaysia. Pendekatan Majalah IM membina rangkaian pembaca melalui konsep e-majalah ini boleh diikuti oleh laman-laman web lain sebagai salah satu cara pemasaran viral.

Nota: Ingin menjadi penulis rencana majalah dan akhbar? Sertai kursus mingguan kendalian Zamri Mohamad hari ini.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Jumlah Pelawat

  • 356,066 pembaca

Klik Seminar Kami

Buku tulisan saya

Kategori

Koleksi Penulisan

%d bloggers like this: