Corat Coret Pesta Buku (2) Buku Pendidikan Membosankan

Tinggalkan komen

Mac 29, 2010 oleh zamrimohamad


Buku tulisan Zamri Mohamad diterbitkan di bawah anak syarikat PTS iaitu PTS Millenia,PTS Professional, PTS One. Antara anak syarikat lain di bawah PTS ialah PTS Islamika,PTS Fortuna dan PTS Litera Turut boleh didapati di rangkaian kedai buku MPH, MPH Online, Popular Bookstores,Bookcafe dan E-kedai.net

Teruskan membaca entri di bawah

——-

Berikut merupakan senarai laporan ringkas yang dikemas kini ke Facebook dari telefon bimbit sepanjang seminar pendidikan di PWTC sempena Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2010.
  • Buku pendidikan ada dua. Pertama, buku silibus dan buku pengayaan.
  • Tulis apa orang mahu tahu. Apa yang kita mahu. Asas 5WH perlu dijawab sebelum menulis.
  • Percubaan pakej buku menentukan penerimaan pelanggan.
  • Ramai keliru buku rujukan dan buku motivasi.
  • Buku motivasi belajar dianggap pengayaan.
  • Buku sekolah tidak mesra pelajar.
  • Setiap orang ada indeks kabus kebolehanbacaan berbeza.
  • Teks dan visual menentukan kualiti bacaan lelaki dan perempuan.
  • Buku pendidikan gagal dijual kerana medium pemasaran tidak difahami penerbit.
  • Buku pendidikan mesra kontrak kerajaan.
  • Buku pendidikan merangkumi penulisan ilmu, aplikasi ilmu dan pelengkap ilmu.
  • Apabila menulis bayangkan pembacanya.
  • Cerita, contoh, ilustrasi mengukuhkan fahaman dan keseronokan pelajar. Bezakan perkataan, “ada kajian” dan “ada cerita”.
  • Buku pendidikan gagal kerana teori di dalamnya tidak ada hubungan dengan hidup. Ia tidak dijelaskan oleh penulisnya.
  • Banyak guru diberi tugas pendidikan luar kelas tanpa buku yang membantu. Contoh mengurus kelab sekolah.
  • Banyak buku tidak menjawab ‘bagaimana’
  • Guru apabila program teknik mengajar dari pihak luar di bawa ke sekolah, mereka tidak belajar hanya mengharapkan murid belajar.
  • Banyak buku motivasi belajar mengulang benda yang sama.
  • Penerbit bukan pengarang. Isu telur dan ayam timbul.
  • Sempurnakan buku yang tidak lengkap bukan hanya kritik. Tulis buku itu dan diterbitkan.
  • 500 orang melihat kemalangan yang sama bawa 500 cerita sudut berbeza. Begitulah ramai penulis dalam subjek yang sama.
  • Elak daripada merungut terhadap buku. Ia akan menutup perspektif pembaca. Baca buku yang sama lima kali bawa lima kefahaman berbeza.
  • Jika kita dan ramai orang mencari, maka tulislah buku itu.
  • Pengarang perlu letakkan diri sebagai agen perubahan.
  • Buku belajar ‘last minute’ terbitan PTS menimbulkan persoalan ibu bapa jika anak berbuat begitu. Tetapi itulah soalan popular.

Nota: Buku Urus Bisnes dengan Google (klik pada foto di atas) akan memasuki kedai-kedai buku di seluruh negara dua minggu lagi. Pesanan awal boleh dibuat di kaunter kedai buku MPH dan Popular hari ini.
——-

Zamri Mohamad adalah penulis 15 buah buku, jurulatih penulis bebas, perunding di Akademi Penulis dan jurulatih pemasaran perniagaan kecil di internet di kursusperniagaan.com dalam bidang penulisan iklan di internet. Sertai seminar, miliki buku dan ketahui lebih lanjut penulis buku di Malaysia di laman web rasmi.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Jumlah Pelawat

  • 356,080 pembaca

Klik Seminar Kami

Buku tulisan saya

Kategori

Koleksi Penulisan

%d bloggers like this: