Berfikir secara ringkas

Tinggalkan komen

Ogos 13, 2010 oleh zamrimohamad


Saya berfikir | Bazar Ramadan menghala ke UIA biasanya penuh dengan gerai-gerai jualan melainkan tahun ini. Masih ada ruang-ruang. Juadahnya ekonomi dan hampir sama. Murtabak roti canai pun ada. Memang ‘bajet’ sifatnya.
Saya berfikir | Jibril menyemak bacaan Quran Rasulullah sebanyak dua kali apabila sempurna ayat diwahyukan. Apakah dalam penerbitan moden dapat digunakan cara ini dengan kaedah semakan dua kali oleh penulis dan penerbit sebelum diterbitkan.
Saya berfikir | Dalam kepayahan puteri nabi Muhammad mengambil upah menguli roti dan suaminya mengambil upah mengangkat air, Nabi memberi cara meringankan dengan mengajar zikir subhanallah, alhamdulillah dan allahuakbar kepada Fatimah agar diamalkan sebelum tidur. Manakala suaminya, Ali Ibn Abi Talib juga mengamalkan meskipun dalam peperangan.
Saya berfikir | ‎”Jika memberi wang raya pada bulan Ramadan. Bertambah-tambah deposit daripada Allah. Insya Allah.” Katanya membuat saya berfikir panjang.
Saya berfikir | Terawih. elaki itu menyerahkan kad perhubungan beliau, “Bisneskah?”
Jawabnya, “Tidak. Kad itu nama dan nombor perhubungan saya. Ramadan ini saya berkenal-kenalan dan berkawan-kawan dengan mereka yang di kiri dan kanan saya. Boleh saya tahu nama saudara?” Kad berwarna putih berisi nama dan nombor telefon dihulurkan.
—-

Siapakah manusia bernama Zamri Mohamad ini?

Zamri Mohamad adalah penulis 15 buah buku, jurulatih penulis bebas, perunding di Akademi Penulis dan jurulatih pemasaran perniagaan kecil di internet di kursusperniagaan.com dalam bidang penulisan iklan di internet. Sertai seminar, miliki buku dan ketahui lebih lanjut penulis buku di Malaysia di laman web rasmi.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Jumlah Pelawat

  • 356,080 pembaca

Klik Seminar Kami

Buku tulisan saya

Kategori

Koleksi Penulisan

%d bloggers like this: